Entri Robris

|

La provincia de Ciarrodrigu 

(Versión Castellano)

        


foto_2

  ¡Lo qu’arrejundi rebuscal ena nuestra hestoria! El otru día vinun a jadelmus una vesita unus amigus que, además de conocel la comarca d’El Rebollal (la más al sul el Reinu de León), querían conocel las tierras del Riba-Coa o, lo qu’es lo mesmu, esa parti de la Raya que antañu estaba en drentru el Reinu de León (jasta’l Tratáu d’Alcañicis del añu 1.297). El casu es que unu d’ellus jidu una pregunta curiosa. Si nel Reinu de León hubiésimus conserváu esa comarca (formá polus antigus concejus de Sabugal y Los Fayatis), ¿estaría en drentru la provincia de Salamanca? A lo que escapáu siguió un: “quiciás ena provincia de Ciarrodrigu”.

         ¿Vos imagináis que Ciarrodrigu juesi capital d’una provincia? Los librus d’Hestoria no mos dejan lugal a la imaginación: hubu una antigua Provincia de Ciarrodirgu.

         Las provincias que conocemus hogañu se jidun nel añu 1.833. Pol mé del escritu de creación de las provincias, del 30 de noviembri del añu 1.833, al Reinu de León lo partierun enas que hogañu conocemus comu las provincias de Salamanca, Zamora y León. Y es que el “y León” de la actual autonomía mienta al Reinu de León, el de las tres provincias, no otra cosa ninguna. Peru, antis d’esti partimientu, podemus buscal a la antigua provincia de Ciarrodrigu enos escritus de los sigrus XVIII y XIX.

         Apencipiandu nel sigru XVIII mos golvemus a encontral (comu en angunu de los mis escritus d’antañu) con el que conocemus con el nombri del “Libru d’El Bastón”, del añu 1.770, El prólogu de la segunda edición (del añu 1.929) escritu por Constancio Bernaldo de Quirós, apencipia asina: “Este libro es un desarrollo (...) del pasaje relativo a la repoblación de la antigua provincia de Ciudad Rodrigo”. El mesmu “Libru d’El Bastón”, comu ya hi escritu anguna vés, apencipia idiendu lo de “La Provincia de Salamanca, en el Reyno de León, (...)”. Dispués, al mental que la provincia está dividía en dos partis, Salamanca y Ciarrodrigu, al palral de Ciarrodrigu idi: “como esta Ciudad es capital de la Provincia declarada por S.M. (...)”. Más craru qu’el agua: Ciarrodrigu era la capital de la antigua provincia de Ciarrodrigu.

         Nel mesmu sigru XVIII, nel censu del añu 1.798, la provincia de Ciarrodrigu (con lindis distintas a las del obispáu), tenía 90 pueblus, 97 ilesias, 10 conventus de frailis y 5 de moljas.

         Ya nel sigru XIX, nel libru númeru 6 de la “Novísima recopilación de las Leyes de España” (1829), conas leyis de los añus 1.805 y 1.806, mienta en dos leyis la güelta a poblal de la provincia de Ciarrodriu. Leyis comu las que ya se habían jechu nel añu 1.769 pa golvel a tral genti a la provincia de Ciarrodrigu.

         Se podía seguil asina con muchus escritus, y de seguru que en buscandu se podrían encontral muchus más. Peru comu muestra me paici que vali. Ciarrodrigu jué antañu (y en un tiempu no mú lejotis) capital de la provincia del mesmu nombri. Provincia que desapareció cuandu partierun el Reinu de León enas provincias de Salamanca, Zamora y León.

         Hogañu, en muchas cosas, Ciarrodrigu entovía furrula comu si juesi una capital de provincia, más emportanti antañu y que jasta pudu tenel en drentru las tierras, pueblus y gentis del Conceju de Sabugal, hogañu portugués peru antañu leonés. Digu que furrula en muchas cosas comu una capital, peru anda falta de servicius que jadrían a Ciarrodrigu y a tóa la comarca muchu más emportantis, cosas comu un hospital, o estal bien uñía pol mé los trenis con otrus lugaris. Peru esu es otra hestoria...